Якщо дешеві тарифи та вартість проїзду у громадському транспорті називають популізмом, то масові будівельні роботи у місті є також популізмом. Витрачаючи мільйони гривень на будівництво та інфраструктурні проекти сьогодні, у міста забирають можливість розвиватися завтра.
Місцеві ЗМІ періодично проводять опитування житомирян, щодо діяльності міського голови та ставлення до того, що відбуваються у місті. Хтось говорить, що місто починає змінюватися адже розпочаті великі будівельні проекти: реконструкція тротуарів, комплексний ремонт мікрорайону Польова, будівництво та реконструкція закладів освіти та спорту, будівництво скверів, реконструкція вулиці Михайлівської, тощо. Усі ці проекти та роботи не залишаються непоміченими для житомирян. І непоодинокою є думка про те, що попередні міські голови не працювали так добре, як чинна місцева влада.
Проводячи подібні порівняння, варто враховувати те, що міські голови різних років працювали у різних умовах, вони мали різні повноваження, бюджети та можливості. Колишні міські голови не мали скільки коштів у бюджеті міста, скільки зараз має нинішня місцева влада. У своїй діяльності вони і думати не могли про такі масштабні проекти.
Після реформи децентралізації у містах з’явилися значні фінансові ресурси, і нічого «кращого», ніж спрямовувати їх у будівництво, міські голови не придумали. Це стосується багатьох міст України, де місцеві чиновники з великим захватом закопують бюджетні гроші в землю. Можливо це робиться з причини того, що при будівництві важко порахувати скільки насправді усе коштує, відповідно і контролювати витрачання бюджетних коштів набагато важче.
Ситуація, коли грошей багато, і міські голови та депутати не знають, куди їх діти, зовсім скоро закінчиться. За декілька років переваги бюджетної децентралізації зникнуть. Додаткових надходжень з податків, які почали залишатися в містах, буде вистачати виключно на повноваження, які держава віддасть містам. У майбутньому на міста очікує дефіцит місцевих бюджетів, грошей буде ледь-ледь вистачати на обслуговування міської інфраструктури та комунальні видатки.
Це загрожує не усім містам. Там, де міські голови та депутати реінвестують частину бюджетних грошей, вкладаючи їх у розвиток, у майбутньому бюджети будуть зростати швидше, ніж додаткові зобов’язання. Коштів вистачатиме для подальшого розвитку і міста, і його інфраструктури. У містах же, де бюджет проїдають та закопують в асфальт, перспективи розвитку невеликі.
Що чекає Житомир?
Завжди є різні варіанти та можливості використати бюджетні гроші.
На побутовому рівні це виглядає наступним чином.
У вашій сім’ї з’явилися гроші, і ви маєте різні варіанти як їх витратити.
Можна зробити ремонт у будинку, придбати нову побутову техніку, поїхати на відпочинок, придбати авто, вкласти кошти у навчання дітей, покласти гроші на депозит або започаткувати власну справу. Можливо купити сонячні панелі, обкласти дах свого будинку і десятиліттями щомісяця заробляти гроші та не платити за електроенергію. Варіантів існує безліч, і обираючи один із них, ви відмовляється від інших.
В залежності від пріоритетів, ви обираєте як та на що використати кошти. Отримати від них усі блага відразу або ж відкласти отримання благ на певний період, але отримувати їх протягом довшого часу.
Якщо говорити про місто, то будівництва та реконструкції – це отримання ефекту тут і зараз. Адже результат отримується відразу, і його усі бачать, не задумуючись над тим, що буде через декілька років. А задуматися варто!
Що отримає Житомир у короткотривалій перспективі – зрозуміло, але що буде в довготерміновій перспективі?
Закопування грошей в асфальт є неефективним у тривалій перспективі. Звісно, ремонтувати інфраструктуру необхідно. Адже 25 років ми переважно користувалися тим, що залишилося у спадок від радянського союзу. Але вкладаючи десятки мільйонів в інфраструктурні проекти зараз, міський бюджет отримуватиме додаткове фінансове навантаження для утримання цієї інфраструктури в наступні роки.
Чи знайдуться на це гроші у бюджеті через декілька років?
З кожним роком у містах ставатиме все менше грошей, які можна використовувати на розвиток!
На місцеві бюджети з року в рік все більше будуть тиснути соціальні та фінансові зобов’язання, які держава перекладає на плечі місцевого самоврядування. Ця тенденція розпочалася 2015 року відразу після того, як центральна влада побачила, що у містах почали з’являтися зайві кошти, податків збиралося більше ніж могли використати.
Держава не має достатньо ресурсів, щоб виконувати усі свої зобов’язання, вона і надалі буде віддавати повноваження для фінансування місцевими бюджетами. З кожним роком з міського бюджету витрачаються десятки мільйонів гривень на медицину, освіту, громадський транспорт тощо. Лише на підтримку ТТУ з бюджету міста щороку витрачається 60-80 млн грн. Держава, яка гарантує безкоштовний проїзд пільговикам, не фінансує його.
За декілька років, через збільшення фінансових зобов’язань, які лягатимуть на бюджет міста, він може стане дефіцитним. У бюджеті просто не буде вистачати коштів на фінансування міських потреб.
За рахунок фінансової децентралізації міський бюджет за останні три роки значно збільшився, з 1,2 млрд грн до 2,3 млрд грн.
Але якщо проаналізувати бюджет, стане очевидним, що темпи зростання обов’язкових та гарантованих видатків швидші, ніж темпи зростання надходжень до бюджету. Яскравим прикладом цього є ситуація, коли у міста не вистачає коштів на фінансування освіти та медицини в останні місяці року. Нещодавна поїздка медиків до Кабміну є ще одним підтвердженням цьому. Держава прямо каже містам «Грошей немає. У вас є надходження, залишки на рахунках – шукайте можливості та фінансуйте».