Центр соціально-економічних досліджень CASE Україна у партнерстві з Інститутом досліджень авторинку презентували аналітичну працю “Доступне авто проти “вітчизняного виробника”: що приніс українцям протекціонізм автомобільної галузі?”.
Спеціально для цього дослідження Київський міжнародний інститут соціології у травні 2020 року провів опитування, яке показало, що 84 % мешканців Центрального регіону, у складі якого і Житомирська область, підтримують здешевлення автівок. Серед можливостей, які громадяни отримають завдяки доступному авто, 75 % респондентів відзначають найм на роботу, якої немає поблизу дому, а це зі свого боку стимулює економіку. А 71 % мешканців Житомирщини та всього Центрального регіону вказали на можливість уникати використання громадського транспорту, що стало особливо актуальним через пандемією COVID-19.
За словами співавтора дослідження старшого економіста CASE Україна Володимира Дубровського, згідно із розрахунками, ліквідація “вікового” акцизу збільшить імпорт машин удвічі – до 700 тис. на рік. “Надходження від ПДВ і мита майже подвояться. Це принесе бюджету додатково 11,4 млрд грн, в той час як скасування акцизу призведе до втрати 10,3 млрд грн”, – додає пан Дубровський. Таким чином від зменшення вартості розмитнення вживаних авто бюджет не лише не втратить, а й отримає додатково понад 1 млрд грн. Ці розрахунки нівелюють аргумент Міністерства фінансів України щодо відсутності компенсаторів для наповнення бюджету.
Наявний сьогодні так званий “віковий” акциз (чим старше імпортоване авто, тим більше доводиться платити) за своєю суттю є дискримінаційним і нелогічним, оскільки з роками експлуатації будь-який товар має втрачати ціну, а не навпаки. У жодній із країн Європейського Союзу немає подібного акцизу.