На Житомирщині за півроку у земельній сфері розпочато 10 кримінальних проваджень

За перше півріччя цього року у земельній сфері розпочато 10 кримінальних проваджень, матеріали по трьох з яких уже передано на розгляд до суду. Завдяки вжитим прокуратурою заходам повернуто 430 гектарів угідь вартістю понад 20 мільйонів гривень, не допущено безпідставне відчуження ще приблизно 2000 гектарів.

Про це та виявлені факти порушень йдеться в ексклюзивному інтерв’ю прокурора Житомирської області Ігоря Проценка, видрукуваному у газеті «Урядовий кур’єр»

Зокрема, прокурор Житомирської області Ігор Проценко повідомив, що серед типових порушень, виявлених органами прокуратури, — перевищення повноважень (порушення компетенції) органами місцевої влади, незаконна зміна цільового призначення земель, неодноразове безоплатне надання земельних ділянок у приватну власність окремим громадянам. Непоодинокі випадки ігнорування проведення земельних торгів при оренді чи продажу землі та навіть факти підроблення документів з метою незаконного відчуження земельних ділянок.

Прокурор області зазначив, що наразі законодавчо не визначено процедуру розпорядження землями сільгосппризначення державної власності. Тож доцільно вже найближчим часом унормувати це питання, щоб унеможливити будь-які незаконні дії стосовно земель цієї категорії. Окрім цього, на значну частину земель лісогосподарського призначення ще донині не оформлені правовстановлюючі документи.

«Більше того, впродовж останніх семи років ухвалено кілька законів та підзаконних актів про передачу земель лісового фонду у відання Державного лісового агентства України. Однак єдиної системи управління лісовим господарством в області досі не створено, підпорядкування лісів єдиному органу державного управління не забезпечено», – розповів в інтерв’ю газеті прокурор області, наголосивши, що таке «господарювання» на землях лісового фонду призвело до того, що немає достовірної інформації про їх площі. Відомості єдиного Державного лісового кадастру востаннє уточнювали 1 січня 2002 року. Причому лише стосовно держлісгоспів.

«Як наслідок, немає цілісної системи контролю за використанням та охороною земель лісового фонду, не налагоджено ефективної системи обліку площ під лісами та запасу деревини в них. Це дає змогу органам місцевої виконавчої влади та самоврядування безпідставно виводити землі лісового фонду з державної власності, а це — пряме порушення норм законодавства, що провокує соціальну напругу в регіоні», – повідомив про наслідки прокурор області.

В ексклюзивному інтерв’ю газеті Ігор Проценко навів конкретні факти незаконного використання земель сільськогосподарського та лісогосподарського призначення: «Рішенням Житомирської райдержадміністрації безпідставно вилучено з постійного користування військового держлісгоспу земельну ділянку площею 6,70 гектара та передано 61 громадянину у власність для ведення садівництва і подальшої забудови».

Прокурор області повідомив, що у Коростенському районі райдержадміністрація, не маючи на те законних повноважень, надала приватному підприємству в оренду земельну ділянку площею 95 гектарів і вартістю 12 мільйонів гривень для розробки родовища граніту.

«Більше того, навіть закінчення в суб’єкта господарювання дозволу на видобуток корисних копалин не перешкодило укладенню договору оренди землі терміном на… 49 років», – йдеться в інтерв’ю.

«Прокуратурою області заявлено позов до одного з добувних підприємств про стягнення майже 22 мільйонів гривень, нарахованих за відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва при вилученні земель. Причому ці кошти мали надійти до бюджету ще у 2010 році», – розповів про результати роботи прокурор області.

Підсумовуючи розмову, Ігор Проценко наголосив: «Єдиний аргумент при вирішенні земельних питань — закон. Саме тому законодавство, що стосується особливої категорії природних ресурсів — землі, повинно мати граничну чіткість і конкретність. Потребують урегулювання конкретні норми законодавства, зокрема, невідповідність між термінами дії спеціального дозволу на користування надрами та термінів оренди самої земельної ділянки, що фактично призводить до резервування за суб’єктом підприємницької діяльності родовища, навіть якщо право на його розробку вже закінчилося. Тому доцільно було б внести зміни до законодавства. Зокрема до ст. 141 Земельного кодексу України, включивши до підстав припинення права користування земельною ділянкою ще й втрату права на спеціальний дозвіл або гірничий відвід».

«Окрім цього, ще одна проблема - брак генеральних планів населених пунктів, схем землеустрою, невстановлення меж природно-захисних смуг уздовж річок і водних об’єктів призводить до можливості вчинення службовими особами органів місцевого самоврядування та Держземагентства правопорушень при розпорядженні землями», - зауважив прокурор області.