09:30, 15 березня 2011 р.
Прозора податкова
14 березня голова державної податкової служби у Житомирській області Вадим Куслій провів на прес-конференці.на тему: «Податковий кодекс України – шлях до реалізації ключових пріоритетів держави». Відповідаючи на запитання представників засобів масової інформації області стосовно того, чим запам’ятався рік, що минув з часу призначення його на цю керівну посаду та що можна зарахувати в доробок податкової команди, головний податківець області відповів: «Завдання перед службою ставилися досить складні, взагалі 2010 рік не відзначався в області стабільністю. Відбувались як зростання, так і зниження показників економічного розвитку – індекс промислового виробництва змінювався від 11% зростання у червні – до 1,2% зниження у грудні. В цілому це призвело до того, що індекс промислового виробництва до попереднього року збільшився несуттєво – на 8,2%, при показнику по Україні – 11,2%.
Статистичні обсяги реалізації промислової продукції зменшувались з 1,1 млрд. грн. за липень 2010 до 0,9 млрд. грн. за грудень 2010 року.
Це негативно впливало на формування платниками бази оподаткування як в цілому по області, так і по окремих видах доходів, а відповідно і на податкові ресурси для забезпечення надходжень.
Проте, незважаючи на нестабільність розвитку господарського комплексу області, сплата в державний бюджет податків та платежів, контрольованих податковою службою, збільшилась до минулорічного на 12,6%, або на 105,0 млн.грн., до місцевого – на 14,9%, або на 166,5 млн. грн.
За 2010 рік платниками області до бюджетів усіх рівнів сплачено 2238,4 млн.грн., що на 266,1 млн. грн., або на 13,5 відс. більше ніж у 2009 році.
У 2011 рік України ввійшла з принципово оновленим законодавством, яким регламентуються відносини між державою та бізнесом, - Податковим кодексом України. Формування бюджету на 2011 рік відбулось в умовах реформування бюджетного та податкового законодавства.
Завдання, що стоять перед службою, продовжують бути доволі напруженими. На 2011 рік заплановано збір платежів до загального фонду державного бюджету у сумі майже 1 млрд.45 млн. грн., що на 12 відс. перевищує рівень минулого року.Але ми повинні наповнювати бюджет усіма реальними заходами, звісно ж, у межах законодавства.
Завдання січня-лютого поточного року органами державної податкової служби Житомирської області виконані: показники, доведені наказами ДПА України показники до державного бюджету – на 100,3 відс., у т.ч. до загального фонду державного бюджету – на 103,2 відс. (192,4 млн. грн.), показники Міністерства фінансів України до загального фонду державного бюджету – на 105,6 відс.(+9,9 млн. гривень).
Місцева скарбниця поповнилась на 206,2 млн. грн., що майже на 20 відс., або на 33,8 млн. грн. більше за відповідний період минулого року, завдання виконані на 15,5 відс. (+27,7 млн.гривень).
Загалом надходження податків і платежів, контрольованих податковою службою, склали 395,5 млн. грн., що на 26,1 відс., або на 81,9 млн. грн. більше січня-лютого 2010 року.
У розрізі основних бюджетоформуючих платежів завдання 2-х місяців виконані: з податку на прибуток – на 102,4% (73,3 млн. грн.); з податку на додану вартість – на 109,5% (93,9 млн. грн.); по збору за спеціальне використання лісових ресурсів – на 115,5% (4,5 млн. грн.); понадпланові надходження по платі за користування надрами – 1,0 млн. грн. (2,3 млн. грн., що у 1,8 рази більше), по збору у вигляді цільової надбавки до тарифу на газ – 1,4 млн. грн. (4,1 млн. грн., що у 1,5 рази більше)».
Особливо цікавило журналістів питання, пов’язані з прийняттям податкового кодексу України. Сьогодні для всіх є очевидним, що цей документ «непростий» і дотримання його норм на етапі становлення, як контролерами, так і платниками податків вимагає особливої уваги. Про необхідність збереження балансу інтересів обох сторін говорить і Президент України, і Прем’єрм - Міністр, і керівники податкової служби України.
Відповідаючи на питання «На які ж компроміси ідуть податківці заради своєчасного наповнення бюджету?» Вадим Куслій зазначив: «Дійсно, прийнятий 02 грудня 2010 року Податковий кодекс є результатом компромісів між державою, політичною елітою, громадянським суспільством та бізнес-структурами. Недаремно, у народі Податковий кодекс охрестили Економічною конституцією держави. І з цим твердженням не можливо не погодитися, тому що саме цей документ нарешті об’єднав усе багатогранне податкове законодавство в єдиний закон.
Новації Податкового кодексу повинні сприяти прозорості податкової системи, спрощенню податкового навантаження, гармонізувати податкову складову в системі державних фінансів. Вони мають стимулювати господарську діяльність підприємств, зокрема для підвищення їх конкурентоспроможності на зовнішньому та внутрішньому ринках. Кодексом передбачені різні види державної допомоги, зокрема, податкові канікули, податкові пільги, пільгові кредити, компенсації, гарантії.
А для того, щоб довести до відома громадськості нові норми законодавства, більшість положень якого уже набрали чинності з 1 січня 2011 року, представники контролюючих органів налагоджують зворотній зв’язок з громадськістю. Податківці ж виступають у ролі головних консультантів з роз’яснення та доведення до відома платників податків усіх новацій Податкового кодексу, особливостей його застосування».
Ще одним питанням, що цікавило представників ЗМІ стало зменшення ставок оподаткування, передбачене Податковим кодексом України: «Уже з 1 квітня 2011 року буде зменшуватись оподаткування податком на прибуток з 25 до 23 %, а в подальшому до 16 %. Зрозуміло, що бюджет понесе певні втрати. Як на Вашу думку, чи сприятимуть ці законодавчі ініціативи налагодженню діалогу з бізнесом? Як покращиться робота в напрямку ліквідації збиткових підприємств, підприємств – мінімізаторів?
В.Куслій: За рахунок зменшення ставки оподаткування податком на прибуток з 25 до 23 відсотків дійсно бюджет понесе певні втрати, проте діючим законодавством передбачені компенсуючі джерела наповнень бюджету, що унеможливить значно звузити базу оподаткування, зокрема:
- часткове зближення податкового і бухгалткерського обліку;
- не включення до валових витрат сум попередньої оплати;
- обмеження віднесень до складу валових витрат операцій по нерезидентах з офшорним статусом;
- скасування окремих місцевих податків, що відносилися на витрати підприємств;
- заборона віднесення на витрати операцій з фізичними особами – єдинщиками;
- заборона перенесення збитків, по діяльності яка патентується.
Діюча система оподаткування з податку на прибуток, відповідно до вимог Податкового кодексу, повинна стимулювати розвиток економічно активних підприємств, система оподаткування функціонуватиме ефективніше, - мінімізація впливу ризикових суб’єктів підприємницької діяльності (мінімізаторів, збиткових) на реальний сектор економіки
Питання:
Як відомо, саме податок на додану вартість є віддзеркаленням тіньової економіки в країні. Чи дозволить автоматичне відшкодування ПДВ детінізувати українську економіку?
В.Куслій:
Основним позитивним аспектом у діяльності податкових органів, який розширює сервісні функції для платників податків, стала автоматизація процесів адміністрування податку на додану вартість та впровадження електронної звітності.
З 1 березня 2011 органи державної податкової служби розпочали запроваджувати на практиці автоматичне бюджетне відшкодування податку на додану вартість сумлінним платникам податків. Дана сервісна послуга податкової служби має мінімізувати контакт податкової служби з платником податків, знизити можливі корупційні прояви.
З початку 2011 року 78 платників заявили до відшкодування ПДВ грошовими коштами на суму 44,7 млн.грн., що в порівнянні з аналогічним періодом 2010 року менше на 35 платників та 9,5 млн.грн.
За січень-лютий 2011 року відшкодовано ПДВ на рахунки 17 платникам на суму 28,6 млн.грн., що в порівнянні з аналогічним періодом 2010 року більше на 18,3 млн.грн.
Податковою службою проведено визначення відповідності платників податку критеріям, які дають право на отримання автоматичного бюджетного відшкодування податку на додану вартість відповідно до пунктів 200.18-200.21 статті 200 Податкового кодексу України.
По деклараціях за січень 2011 року 64 платникам області направлено повідомлення про невідповідність платника податку критеріям, визначеним в Податковому кодексі України, з детальним поясненням і розрахунком за критеріями, згідно яких платники не отримали права на автоматичне відшкодування ПДВ.
Питання:
Питання боротьби з фактами виплати тіньових зарплат «в конвертах» та, відповідно, несплати податків, залишається актуальним питанням, про яке говорять усі контролюючі державні структури. Чи вирішиться ця проблема з прийняттям Податкового кодексу України?
В.Куслій:
Заниження офіційної зарплатні – найпопулярніша схема «тінізації».
Працівниками підрозділів оподаткування фізичних осіб ДПС області постійно вживаються заходи щодо легалізації виплати заробітної плати, в тому числі за рахунок залучення суб’єктів господарської діяльності до документального оформлення трудових відносин з громадянами. З метою виявлення та легалізації незареєстрованих трудових відносин працівниками податкових органів області здійснюються рейди – обстеження місць здійснення діяльності суб’єктів господарювання, а саме: місць торгівлі, об’єктів будівництва та ремонтних робіт, об’єктів виробничої діяльності, місць відпочинку та розваг, тощо.
В цілому у 2010 році працівниками підрозділу за результатами проведених заходів виявлено 4240 фактів використання праці найманих робітників без укладення трудових угод із працедавцем, що на 1419 випадків більше у порівнянні з аналогічним періодом минулого року (в аналогічному періоді минулого року виявлено 2821 фактів використання праці найманих робітників без укладення трудових угод із працедавцем).
В подальшому до державної реєстрації та до оформлення трудових відносин із працедавцем залучено 3935 осіб, або 92,8 %. За результатами вжитих заходів додатково до бюджету надійшло 586,5 тис. грн. податків та фінансових санкцій.
Така ж робота проводиться і в цьому році, так у січні - лютому організовано та проведено перевірки суб’єктів господарської діяльності фізичних та юридичних осіб по питанню використання праці найманих працівників без належного оформлення трудових відносин із працедавцем, за результатами проведених заходів виявлено 197 фактів використання праці найманих робітників без укладення трудових угод. В подальшому до державної реєстрації та до оформлення трудових відносин із працедавцем залучено 156 осіб, або 79,2%, додатково до бюджету надійшло 25,5 тис. грн. податків та фінансових санкцій.
Податковим кодексом статтею 75 запроваджено новий вид перевірки – фактична перевірка, яка здійснюватиметься в тому числі і для контролю за дотриманням роботодавцем законодавства щодо укладання трудового договору, оформлення трудових відносин із працівниками (найманими особами).
Крім того, Податковим кодексом передбачено, що ненарахування, неутримання та/або несплата (неперерахування) податків платником податків, у тому числі податковим агентом, до або під час виплати доходу на користь іншого платника податків, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 25 відсотків суми податку, що підлягає нарахуванню та/або сплаті до бюджету, Ті самі дії, вчинені повторно протягом 1095 днів, - накладання штрафу у розмірі 50 відсотків, вчинені протягом 1095 днів втретє та більше, тягнуть за собою накладення штрафу у розмірі 75 відсотків суми податку, що підлягає нарахуванню та/або сплаті до бюджету.
На завершення прес-конференції прозвучало питання: «Що на Вашу думку можна віднести до основних резервів наповнення державної скарбниці. Чи має Житомирська область якісь відмінні від інших областей наявні резерви надходжень до бюджету?»
Відповідаючи на питання та підсумовуючи прес-конференцію голова державної податкової служби Житомирщини Вадим Куслій акцентував увагу журналістів на наявних резервах, які дозволять виконати завдання з надходжень до бюджетів усіх рівнів: «Ми вступили в 2011 рік – рік складний не лише по напруженості доведених завдань. Найближчим часом нам необхідно: привести цикл адміністрування податків до норм нового Податкового кодексу; впровадити нову стратегію взаємовідносин податкової служби області з платниками податків, особливо великими; реорганізувати нашу структуру з метою її оптимізації.
Робота по виконанню цих завдань вимагає значних зусиль, але резерви є у кожному регіоні практично по усіх напрямках роботи, головні з них детінізація економіки, відпрацювання схем оптимізації податкових зобов’язань та їх мінімізації, боротьба з корупцією в органах ДПС, покращення сервісу для платників податків, ну і, звісно ж позитивні загальноекономічні тенденції.
А враховуючи галузеву специфіку Житомирщини (лісогосподарська, сільськогосподарська та харчова промисловість), посилення контролю за законністю використання пільговим режимом оподаткування суб’єктів господарської діяльності, зазначених галузей, є певним резервом у збільшенні надходжень до бюджетів усіх рівнів.
Резерви для роботи у податківців області є. Просто необхідно не говорити, а працювати».
ДПА у Житомирській області
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Останні новини
12:06
1 січня
19:22
30 грудня 2024 р.
16:08
30 грудня 2024 р.
14:35
30 грудня 2024 р.
ТОП новини
Оголошення
16:49, 30 грудня 2024 р.
3
15:36, 24 грудня 2024 р.
3
08:39, 26 грудня 2024 р.
1
19:40, 22 грудня 2024 р.
2
live comments feed...